10 jaar Terre Bleue heren

Toen Ann & Bart in 2011 ‘De Gouden Schaar’ overnamen van de vorige eigenaars, was Terre Bleue het eerste merk dat ze toevoegden aan het aanbod in de winkel. Ann was al jaren fan van het merk, dat zich tot 2009 exclusief met damesmode had beziggehouden. Ruim acht jaar later is Terre Bleue een gevestigde waarde in de winkel. Dat het merk nu tien jaar mannenmode viert, vonden we een prima aanleiding om een blik achter de schermen te werpen. Daar waar het allemaal begint: bij de ontwerpafdeling. Sophie De Coene is hoofdontwerpster van Terre Bleue Heren. Voordien was ze ondermeer aan de slag als ontwerpster voor Xandres en Marie Méro. Ze werkt in Studio Terre Bleue, op de eerste verdieping van de hoofdzetel in Eke-Nazareth, op een boogscheut van Gent.

Hoe begin je aan een nieuwe collectie?

Ik haal overal mijn inspiratie. Uiteraard kijk ik naar wat de collega’s doen bij grote modehuizen, maar vooral ben ik een grote verzamelaar: alles wat me interesseert, verzamel ik. Overal waar ik kom, neem ik foto’s. Mijn familie en vrienden worden er soms gek van. ‘Kom verder’ zeggen ze dan, maar dan is mijn oog gevallen op een tegelpatroon van een doodgewoon wandelpaadje en begin ik dat uitgebreid te fotograferen. Ik kijk ook graag naar de interieurvormgeving in openbare gebouwen of hotels, of naar de tafelschikking in restaurants. Vaak merk ik hoe vintage-stijl gecombineerd wordt met moderne architectuur. Heel boeiend en inspirerend.

Wat doe je met al die indrukken, met al die foto’s?

Ik kijk ook naar de zogenaamde trendbooks: het Franse Promostyl is een agentschap dat socio-culturele invloeden en tendenzen omzet in kleurkaarten, thema’s, stoffen en pasvormen.

Deze trendwatchers zijn uiteraard belangrijk. Daarom probeer ik mijn eigen verzameling van beelden en indrukken te toetsen aan hun ideeën. Daarna ga ik naar de internationale stoffenbeurzen: Milaan, Parijs en – wat mij betreft – vooral München: daar stellen stoffenfabrikanten hun nieuwe collecties voor. Ook dan is het weer de kunst om mijn ideeën en de tendenzen van de trendwatchers te combineren met een juiste stoffenkeuze.

Dat lukt niet altijd, en daarom ontwikkelen we hier bij Studio Terre Bleue heel veel eigen stoffen, met unieke prints die perfect aansluiten bij wat ik voor ogen heb. 

En dan begint het echte werk?

Ik maak dan moodboards, noem het een soort prik- of plakbord met foto’s, stoffen, ideeën, kleuren. Ze drukken een bepaalde sfeer uit die me inspireren tot het uittekenen van de collectie.  Dat mondt uiteindelijk uit in het echte ontwerp van de collectie: het samenstellen van de prints, de combinatie van stoffen, van motieven, van kleuren. Uiterst boeiend. 

En dat twee keer per jaar.

Inderdaad. Terwijl de lente/ zomer-collectie van Terre Bleue nu in je winkel ligt, ben ik al begonnen met het samenstellen van ideeën, trends, kleuren en motieven voor de lente/zomercollectie 2020.

We wensen je veel inspiratie en succes!

Bekijk hier de leuke moodvideo van de nieuwe lente/zomercollectie van Terre Bleue

webdesign: www.joumani.be