Al die willen te kaap’ren varen.

Over mannen, baarden, kappers en mode

Mannenmode groeit sinds een aantal  jaren sneller dan vrouwenmode. We mogen gerust spreken van een opmerkelijke verschuiving in de mode-industrie. Steeds meer mannen hechten belang aan hoe ze eruit zien en welke looks ze dragen. Uit een recent onderzoek van het Belgisch modeinstituut Creamoda blijkt dat 56% van de mannen er steeds piekfijn wil uitzien. Bijna veertig procent van de mannen geeft toe graag te shoppen, een op drie zoekt naar een eigen kledingstijl. In die hele trend is ook de kapper en barbier niet onbelangrijk, integendeel. Gentleman Magazine sprak met Gunther Hubar uit Sint-Truiden, thuiskapper en leercoach voor toekomstige kappers en haarstylisten.

Wie is Gunther Hubar?

Ik ben al 17 jaar thuiskapper: ik kom dus bij mensen aan huis. Vaak zijn dat oudere mensen, maar meer en meer zie ik hoe ook jonge gezinnen met kinderen een beroep doen op mij. Ik kan misschien niet de luxe van een kapsalon bieden, maar de gemoedelijke, familiale sfeer waarin ik kan werken maakt veel goed. Daarbuiten ben ik leercoach van de studenten haarzorg in de campus Speelhof van het Atheneum in Sint-Truiden: ik geef er de vakspecifieke opleiding rond salonmanagement : het opstarten en runnen van een eigen zaak, salonbeleving, marketing. 

 

Welke trends zie je opduiken bij de kapper?

Het kapsalon is de laatste jaren erg veranderd, maar de consument nog meer. De kapper is niet meer de persoon die je een snelle knipbeurt geeft. Klanten komen bij wijze van spreken onthaasten in het kapsalon. Ze willen verzorgd worden. Hoofdmassages, baard-wellness, persoonlijk advies: de kapper die zichzelf en zijn klanten au-serieux neemt, zorgt ervoor dat hij tegemoet komt aan die behoeften. Het modewoord, niet alleen in de kledingzaken dus, is beleving. Wie dat goed begrijpt en daar op inspeelt, zal succesvol zijn.

 

Merk je een verschil tussen jonge en oudere consumenten?

Natuurlijk: net als in de mode zijn het vooral de jonge consumenten die gevoelig zijn aan trends en hypes. Ze kijken op naar rolmodellen, ze kopiëren hun kledingstijl en hun haartooi. Jonge mannen willen hetzelfde kapsel als Neymar of Dries Mertens, om maar een voorbeeld te geven. Natuurlijk zijn die hypes van voorbijgaande aard. Of om het met de woorden van Yves Saint-Laurent te zeggen: mode verdwijnt, stijl is voor altijd.

Hoe vertaalt de kapper die in zijn salon?

Voor de kapper is het uitermate belangrijk om over een uitgebreid assortiment te beschikken. Mannen vinden geur belangrijk. Maar ook frisheid is een cruciaal kenmerk: munt en tijgergras maken de produkten cooler, frisser en mannelijker. Die frisheid komt ook terug in een mannelijk gamma van haarsprays, lotions, baardpommade en baardolie. 

 

Hoe verklaar je de toenemende interesse van de man voor zijn uiterlijk?

De positie van de man in het gezin is veranderd. Vroeger ging hij alleen uit werken, en bleef de vrouw thuis voor het huishouden en de kinderen. Ze tutte zich dan graag en mooi op als ze eens wegging. Nu ook zij gaat werken, moeten de huishoudelijke taken beter verdeeld worden, en zoeken man en vrouw samen naar ontspanningsmogelijkheden. Ze doen dus meer ‘samen’. 

Uit een Brits onderzoek bleek dat voor vrouwen de dikte van de portefeuille van de man een afnemende rol speelt bij de keuze van de partner. Steeds belangrijker vinden vrouwen het uiterlijk van de man. Die boodschap komt steeds duidelijker aan bij de man. Zowel in de mannenmode als bij de kapper.

Bekijk hier het leuke filmpje van de workshop van Gunther Hubar in De Gouden Schaar.

webdesign: www.joumani.be

Comments